Skip to content

“En annerledes eksamensperiode”

Last updated on June 5, 2020

Covid-19

Vi fikk udelt eksamensoppgaven den 22.04.20, som var like etter nyhetene om at samfunnet måtte stenges på grunn av Covid-19. Nyheten skapte et enormt sjokk blant oss alle og vi måtte tilrettelegge oss på mange måter, også i forhold til eksamen. Vi – en gruppe på tre, måtte finne andre måter å kommunisere, samarbeide å jobbe på, da skolen og andre møteplasser ble stengt ned. Det viktigste for oss med tanken på gjennomføring av eksamen, var å finne ulike verktøy til å hjelpe med å; dokumentere, kommunisere og planlegge prosessen underveis, slik at vi alltid var samkjørte og hadde oversikt over hva som trengtes å gjøre, og hva som ble gjort. Vi skal nå skrive mer utdypende om hvilke hjelpemidler vi har tatt i bruk, og hvordan det har hjulpet oss på veien.

Ulike verktøy

Zoom, Face-time, Trello, Google Docs, og kontor er verktøyene vi har brukt som har hjulpet oss igjennom denne «annerledes» eksamensperioden. Det å implementere ulike verktøy i gruppen har vært en ny og positiv opplevelse, som vi har lært ekstremt mye av. Det skal dog sies at det ikke er alt vi har testet som har funket for oss. Så det vi har lært er at det å implementere ulike systemer for et team, er en læringsprosess i seg selv, hvor noen ser mer bruk for det enn andre. Det er derfor ekstremt viktig å finne metoder som funker for hele gruppen, slik at det blir mer til nytte enn til bry.

ZOOM

Alle forelesninger har foregått over Zoom, som er en video-kommunikasjon plattform, hvor man kan snakke med hverandre på cam over nett. KP or Anders som er foreleserne våre i de to sammenslåtte modulene, har vært flinke til å dra oss igjennom pensum på en kreativ måte. Det er selvfølgelig både fordeler og ulemper ved at forelesingen har foregått over nett, men vi har for det meste synets at det har vært en positiv opplevelse. Eks: Selv om man har fulgt med i forelesingen, er det ikke alltid man husker eller får med seg alt. Siden forelesningene blitt tatt opp, har vi muligheten til å gå tilbake til opptakene når vi trenger å hente informasjon til eksamens-skrivingen. Det negative er at det ofte tar tid før alt er på plass med både elever, gjesteforeleserne og forelesere.

Adrian, Christoffer & Andrea

FACE-TIME

Det er ikke alltid vi har hatt mulighet til å møtes, og da har Face-time vært vår bestevenn. Man kunne selvfølgelig brukt andre web-tjenester, men Face-time er det som har gått raskest og funket best for oss når vi har trengt å diskutere rundt oppgaven. Mye av grunnen til at Face-time har funket bra for oss, er at som oftest når vi trenger å ringes, er det korte spørsmål, og vi bruker da kortere tid å ringe på telf, enn å sette opp møter på diverse web-tjenester.

TRELLO

Trello er en perfekt plattform til å lage lister å holde oversikt over ulike prosjekter. Det tok dog litt tid før alle skjønte meningen med å kontinuerlig oppdatere fremgangen i de ulike prosjektene vi holdt på med, men når alle etterhvert så hvor praktisk det var, fungerte trello som bare det. Vi har også brukt Trello til å oppdatere OKR våres, slik at vi enkelt og tydelig kan se hvordan vi ligger an.

GOOGLE DOCS

Vi har brukt Google Docs til å samskrive på oppgaven når vi har jobbet hver for oss. Det er en veldig enkel måte å skrive sammen på, da man hele tiden ser hva de andre i gruppen holder på med. I tillegg er det mulig å kommentere, tipse om endringer og se den nyeste versjonen av oppgaven. Vi har alltid skrevet i Word eller Pages, så dette var nytt for oss. Vi kommer nok ikke til å skrive alle oppgavene i docks fremover, men det var en fin læring det også.

Planlegging for hvordan vi skulle bygge opp oppgaven

KONTOR

Banco kontor

Onkelen til en på gruppen vår hadde et kontor ledig som vi var så heldig å få låne. Vi var mye sammen før Covid-19 og bestemte fort at dette var «trygt» og smart da dette ville gjøre det enklere for oss som en gruppe å jobbe sammen. Vi lagde fort en rutine på å møtes 3-4 ganger i uken, og mer om nødvendig. Takke været kontoret har det vært enklere for oss å samarbeide om eksamen, og brakt en ekstra motivasjon til gruppen. Det å sitte hjemme i hybelen dag ut og dag inn, kan fort slite på motivasjon og psyken, så det å ha et kontor å komme til har virkelig hjulpet oss som gruppe.  

Refleksjon

Det å ha jobbet som en gruppe under disse tider har vært annerledes, lærerikt å gitt oss nye utfordringer som vi føler at vi har håndtert bra. Vi har lært oss nye måter å jobbe på, kreativiteten har testet oss og ikke minst har vi som gruppe blitt flinkere til å kommunisere med hverandre. Det har vært en lærerikprosess, med tanken på at vi har måttet implementere en del nye verktøy for å hjelpe oss med å komme i mål med eksamen. Vi er vanligvis vant til å møtes på bibloteket hver dag å jobbe sammen, men på grunn av Covid-19, har det satt en begrensning. Vi valgte å se på “begrensningen” som en mulighet til å tilegne oss ny kunnskap og erfaringer, noe fikk som vi tar med oss videre

Dette innlegget er skrevet som ett av tre innlegg som leveres med eksamen i modul 3

Published inTanker og meninger

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *