Skip to content

Growth Hacking

Last updated on January 26, 2020

Første skoledag

På torsdag hadde jeg min første time med Arne Krokan som foreleser i første modul, i digital markedsføring. I første modul skal Arne lære oss om digital økonomi og forretningsmodeller. Vi gikk blant annet igjennom hvordan 3D-printing kan ha betydning for bedrifter i fremtiden, ny teknologi som plattformer og om fordeler og ulemper av kunstig intelligens i fremtiden.

Etter første time er jeg overbevist om at dette blir et utrolig morsomt og ikke minst lærerikt semester. Som første oppgave ble vi bedt om å skrive et innlegg om noe vi syntes er interessant innenfor digitalisering. Jeg tenkte det kunne være spennende å skrive om noe jeg selv vil lære mer om, og kom dermed frem til å skrive om Growth Hacking og hva en Growth-hack strategi innebærer.

Growth hacking

Det var Sean Ellis som var den første til å ta i bruk ordet «Growth Hacking» i 2010, da han prøvde å komme med en ny stillingsbeskrivelse. Mens han søkte etter sin erstatning ville han ofte motta CV som var legitime, men ikke relevante. Han gikk gjennom hundrevis av applikasjoner, men alle sammen beskrev en jobb for markedsførere. Men rene markedsførere kunne ikke gjøre denne jobben. Så han endret på søknadsbeskrivelsen å lette etter hans egne ord etter en person som har det sanne ord er vekst.”

Siden den gang har growth hacking allerede tatt fyr. Hver oppstartsbedrift leter etter en growth hacker. Målet med en growth-hacking strategi er for å skaffe så mange brukere eller kunder som mulig ved å bruke minst mulig penger. Så det sier seg selv at ved oppstartsbedrifter vil det være en avgjørende faktor hvor man er avhengig av en massiv vekst på kort tid på små budsjetter. Ettersom vekst er make-or-break-metrikken for startups (enten vokser de raskt nok, eller så dør de), er det den eneste beregningen som en growth hacker bryr seg om.

Hva er forskjellen på en growth hacker og en markedsfører?

En growth hacker er ikke en erstatning eller bedre enn markedsførere. En growth hacker operer bare annerledes med kun et mål i fokus, vekst. Mens en markedsfører som kanskje har et mer overordnet mål for å bygge merkevarebevisstheten, vil en growth hacker sette høyt definerte, oppnåelige mål for å oppnå et spesifikt resultat … vekst.

– Andrea S. Isaksen

Andre kilder:
https://www.quicksprout.com/growth-hacking/
https://neilpatel.com/what-is-growth-hacking/#ghdefinition
https://pixabay.com/

Published inDigital markedsføringForelesingSkoleoppgaveTanker og meninger

5 Comments

  1. Hei Andrea!

    Først og fremst: gratulerer med vel overstått første blogginnlegg! Du skriver godt og er allerede flink til å engasjere. Gøy at du skriver om et tema som er svært aktuelt. Til neste gang vil vi gjerne se mer underoverskrifter, bilder (og kilde under bildene), samt en kilelistet helt nederst. Da blir det mer troverdig! Ellers: veldig bra skrevet. Lykke til med skrivingen videre! Og husk å del innleggene dine på LinkedIn 🙂

    • Andrea Andrea

      Tusen takk for tilbakemelding!😊 Skal få fikset på det og å ta det med meg videre.

    • Andrea Andrea

      Tusen takk for tilbakemelding!😊 Skal få fikset på det og å ta det med meg videre.

  2. Hei Andrea

    Må si at jeg faktisk ikke visste hva Growth Hacking var, så her har jeg lært noe i dag.
    Godt oppsummert.

    • Andrea Andrea

      Så gøy at du lærte noe av innlegget! 😊
      Jeg tenker å fortsette å skrive mer om temaet etter hvert som jeg lærer mer, så blir gøy å se utviklingen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *