Skip to content

Performance Marketing

I dette blogginnlegg skal jeg prøve så godt jeg kan å forklare hva performance marketing (PM) er, og hva som skiller PM fra mer tradisjonell markedsføring underveis.

Hva er Performance Marketing?

Performance marketing også omtalt som resultat markedsføring, er en metode som baserer seg på målbar markedsføring som hele tiden styres av resultater, og ikke av faste budsjettrammer (Synlighet). Man kan si at performance marketing er en kombinasjon av betalt reklame og merkevare-markedsføring satt sammen, hvor det kun utbetales når den ønskede handlingen (konvertering) er fullført. PM handler altså om å optimalisere markedsførings aktivitetene underveis, og konsentrere seg om konkrete mål i sikte.

Dette skiller seg fra den mer tradisjonelle måten å markedsføre seg på, hvor man har et markedsbudsjett, planlegger kampanjer og håper på man får mest mulig igjen for pengene.

Kostnadseffektiv måte å jobbe på

Det at man betaler etter en handling er fullført, gjør at man sikrer seg konverteringer av målgruppen, før man betaler for transaksjonen – noe som skaper trygghet på at pengene blir brukt riktig. Siden performance marketing styres av resultater, er det viktig at man hele tiden fokuserer på å optimalisere kampanjene, ved å teste ut nye ting. Det å teste ut hva som funker og ikke, kan ofte føre til tap av unødvendig mye penger. Men ved å bruke PM vil det koste deg lite om kampanjene går dårlig – som gir deg muligheten til å teste å finne ut hva som funker best for din bedrift.

«Du betaler kun for det du får»

Lavere risiko

Siden du bare betaler for det du får, sier deg seg selg at du også tar en mindre risiko for selskapet. I den mer tradisjonell markedsføring, betales det ofte store summer på forhånd, for å være synlig i en viss periode om gangen, uten å være sikker på om det i det hele tatt vil føre til konvertering. I tillegg til lavere risiko, vil kampanjene lanseres mye raskere, da det ikke trengs en lang og omfattende beslutningsprosess på grunn av redsel for tap av penger – vinn-vinn!

Passer for både små og store bedrifter

Siden PM ikke er avhengig av store budsjetter, egner denne metoden seg godt for både små bedrifter, startup, og større selskaper som tester ut nye tjenester og merkevare (Linkedin). Som en oppstartbedrift har man som regel ikke mye penger å jobbe med. Det vil derfor være smart å gå for en PM-strategi, da det er enkelt å juster budsjettene, og du trenger ikke å vær redd for å bruke penger uten å få resultater.

Større bedrifter som har lyst til å utvikle seg til å enten vokse enda større, eller bare forbedre sine produkter/og eller tjenester, vil også trenge å teste, teste og teste. Selv om man er en stor bedrift, betyr det ikke at man vil «kaste» unødvendig penger i været. Det vil derfor også her være lurt å ta i bruk en PM-strategi, for å sikre at man ikke sløser bort penger uten å få resultater.

Hvordan lykkes med performance marketing?

Siden Preformance Marketing basere seg på resultater, kreves det høy arbeidsinnsats, analyser og være kjapp med å endre innhold underveis. Overall handler det om konverteringer, ved å treffe forbrukerne med rett budskap til rett tid. Det er altså det motsatte av massekommunikasjon. Du vil treffe hver forbruker med et individuelt budskap og segmentere i små grupper.

De vanligste måtene og målrette annonseringen på er:

Andre metoder er remarketing og lookalike .

Her er en Youtube video som kan være innteressant for deg som vil lære mer om forskjellen på Perfomance Marketing og Tradisjonell marketing.

-Andrea S. Isaksen

Kilde:
Linkedin
https://www.linkedin.com/pulse/hva-er-performance-marketing-espen-skogheim-haugen/

Synlighet
https://synlighet.no/blogg/hva-er-performance-marketing/

Bigcommerce
https://www.bigcommerce.com/blog/performance-marketing/

Youtube
https://www.youtube.com/watch?v=wgNAldMR0V8

https://www.youtube.com/watch?v=7G1jLRBi0Ms

Published inTanker og meninger

One Comment

  1. Hei Andrea! Bra jobbet med innlegget om performance marketing. Du bruker både bilder og video, noe som er svært lurt å gjøre. Bra! Det var dessverre litt kort, men ellers bra. Husk kilder under bildene. God sommer og lykke til videre!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *