Skip to content

Betalt VS. Organisk søk

Før jeg kommer inn på hva man burde velge av betalt og organisk søk, skal jeg prøve å forklare hva de ulike elementene er, hver for seg.

Hva er betalt søk?

Betalt søk er en form for markedsføring hvor du som annonsør, betaler for per klikk annonsene dine får. Dette blir ofte referert til pay per click (PPC), noe jeg skal skal forklare nærmere hvordan fungerer senere i teksten. Betalt søk går rett å slett ut på at man betaler for søkeord som man på forhånd velger seg ut. Det er viktig at disse søkeordene samsvarer med beskrivelsene rundt produktet/og eller tjenesten din, da google bruker nøkkelord til å finne ut om annonsen din matcher søket til brukeren. Med betalt søk vil du få annonsene dine plassert øverst i søkemotorer, og nå ut til potensielle kunder som søker etter dine utvalgte ord. Med andre ord «kjøper» du deg nye potensielle kunder.

Kost per klikk (PPC)

Betalt søk følger gjerne en PPC (pay per click) annonseringsmodell, som jeg nevnte i innledningsvis. Denne anonnseringsmodellen lar deg annonsere på en annonseringsplattform (f.eks. Google eller Bing Ads), hvor målet er å lede personer som klikker seg inn på annonsen din til å gjennomføre et kjøp. Målet med den type annonse er å få personene som klikker seg inn på annonsen til å utføre en handling. Den vanligste måten å betale for søkeordene på er igjennom CPC (cost per click). CPC betyr at for hver gang noen klikker seg inn på annonsen din i deres søkemotor, må du betale til annonseringsplattformen.

Hvordan fungere betalt søk?          

For vært søk man gjør, blir det sjekket om det er en annonseplass på resultatsiden, for deretter vil det automatisk foregå en øyeblikkelig auksjon på søkeordet. Faktorer som spiller inn som hvor mye penger man legger inn og kvaliteten på annonsen, avgjør om hvilken plassering man får. Har man best kvalitet og høyest bud, vinner man og kommer på toppen. OBS! Selv om man byr høyest, betyr det ikke at du automatisk vinner! For å ta del i disse auksjonene, må man sette opp kontoer i f.eks Google Ads. Her velger du ut søkeordene som du måtte ønske og hvor mye penger du max er villig til å by på per ord.

SEO

SEO står for søkemotoroptimalisering og handler om å optimalisere en nettside for organisk trafikk. Jobben går ut på å få innholdet på nettsiden din til å plasseres øverst i søkemotorer som Google.

Relevant innhold

Siden google er designet for å finne innhold som er relevant for brukeren som søker, handler det om å designe innhold som samsvarer med innholdet til produktet/tjenesten din. I tillegg til relevans, må man fokusere på kvalitet på siden i form av brukervennlighet og trygghet.

Hard work pays off

SEO er en langvarig prosess, som man kontinuerlig må jobbe med. Med andre ord kommer ikke resultatene umiddelbart, og når det først kommer, må man fortsette å jobbe for å ivareta plassen. Hard work pay´s off? Yes! Når du først får resultater og klarer å holde det ved like, vil trafikken du får ha høyere kvalitet og høyere margin, fordi den kommer organisk og ikke betalt.

Betalt eller organisk? «Elle melle deg fortelle …?»

Om du vil få best mulig resultater på internett, er du faktisk avhengig av å være synlig i både organisk søk og betalte oppføringer. Ved å kombinere SEO (organisk) og SEM (betalt), vil du kunne dra fordelen fra begge områder. Dette vil føre til at du kan nå enda flere potensielle kunder, samt ta en større del i søkefeltet. Som digital markedsfører vil det som sagt være smart å ta i bruke strategiene om hverandre. Det vil ikke bare være mer effektiv og gi mer verdifull kundeinnsikt, men i tillegg vil du opparbeide deg data som kan være gunstig i videre arbeid.  Det er selvfølgelig mulig å bare benytte seg av det ene, men om bedriften er ressurssterk nok, vil det anbefales en god kombinasjon av begge «verdenene».

«Skipet går, rygge rang, to i spann, og snipp snapp snute, så var denne teksten i rute …»

-Andrea S. Isaksen

Kilde:
RankNr1
https://www.ranknr1.no/sokemotoroptimalisering/

Idium
https://www.idium.no/b/seo-og-betalt-soek-best-sammen

Redperformance – SERP
https://redperformance.no/definisjon/serp-search-engine-result-page/

Redperformance – betalt søk
https://redperformance.no/definisjon/hva-er-betalt-sok/

ITEO
https://www.iteo.no/vare-tjenester-iteo/performance/seo/?

Spiredigital
https://www.spiredigital.no/artikler/google-ads-soek/

Published inTanker og meninger

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *