Skip to content

Innbound – en smart måte å markedsføre på

Innbound markedsføring handler om å se helhetlig på hele kundereisen og få kunder som aldri har hørt om deg, til å bli lojale kunder som snakker godt om merkevaren din (Markant). Fokuset er fullt rettet på kundens behov, og for å klare det må man finne ut hvordan denne kunden vil bli markedsført til. Innbound markedsføring dreier seg altså om å samle solid kunnskap om hver enkel kunde, skape relevant (personalisert) innhold, slik at kundene selv velger å oppsøke og kjøpe av deg.

Grunnen til at Innbound markedsføring er blitt så populært de siste årene, er på grunn av at markedet har snudd helt opp ned. Før i tiden var det vanskeligere for kunden å skaffe seg den informasjonen de trengte for å finne ut hva de egentlig var ute etter, og dermed lettere for markedsførere å pushe produktene sine på deg. Slik er det ikke lenger. I dag er det kundene som sitter på makten. De googler og finner den informasjonen de trenger for å komme frem til hvilket produkt som passer dem best, ut ifra deres behov. Med andre ord krever det mye mer av en markedsfører, for å klare å overbevise kunden om å velge deg, fremfor konkurrentene. Det nytter ikke lengre å «mase» på kunden.

Mindre mas = flere kunder

Kilde: Pixabay

Det nytter ikke lengre å pushe reklame og annonser på kunder som ikke trenger dine produkter. De oppfatter det bare som masete, og blir ikke den lønnsomme kunden du ønsker deg. I stedet for å gå bredt ut og bruke masse penger på upersonlig annonser, vil du tjene på å heller fokusere på å løse problemene kunden dine har, og kjører nyttig og relevant innhold, slik at de heller kommer til deg. For å klare å få kundene til å komme til deg må du vite hvem de er, hva de liker og hvor de befinner seg (personas) og lage innhold som besvarer de spørsmålene og temaene rundt. Ved å fokusere på disse tingene vil du tiltrekke deg en mye mer engasjert og konverteringsvillig kundegruppe.

Strategi – Svinghjulet –> tiltrekke, engasjere, glede

Selv om vi har snakket mye om å tiltrekke folk mot merkevaren din, er ikke det nok i seg slev. Etter å ha tiltrukket folk inn på hjemmesiden din, må du fortsette å hjelpe, støtte og ta vare på dem etter at de er blitt kunde. Det er slik du får bedriften din til å vokse – ved å kontinuerlig fokusere på markedsføring, salg og service, og på hvordan du kan hjelpe nåværende og fremtidige kunder (Hubspot).

Vi kaller dette for svinghjulet – fra å tiltrekke, engasjement, til glede.

Kilde: handelshøyskolen BI

Tiltrekke

Inngående markedsføringsstrategier som tiltrekker seg personlige kjøpere, fokuserer på å skape å produsere personifisert innhold, å dele innholdet på ulike steder som blogg-artikler og andre SoMe kanaler – som gir verdi til kunden.

Ved å optimalisere innholdet med en SEO-strategi, vil du kunne tiltrekke publikummet ditt på et dypere nivå. Ved en SEO-strategi kreves det at du målsetter deg mot spesifikke nøkkelord og relevant informasjon om tjenesten din. Dette vil gjøre at innholdet ditt organisk vises på resultatsiden for søkemotorer, når folk søker etter den informasjonen.

Engasjere

Ved å bruke innbound strategi til å engasjere publikummet, er man avhengig av klare å kommuniser og håndtere potensielle kundene på en god måte, slik at de ønsker å bygge langsiktige forhold til deg. Du må få de involvert i prosessen å få de til å føle at de sitter igjen med en verdi av å bruke tiden sin på deg.

«Å glede seg over inngående strategier sikrer at kundene er førnøyde»

Glede

Kanskje noe av det viktigste er oppfølging av kundene etter kjøp, og at kundene er fornøyde. Dette sikrer man ved at alle i teamet jobber alt de kan for å hjelpe kunden på best mulig måte og være tilgjengelig 24/7. Ved å implementere chatbots som er aktiv under bestemte tider i kjøpsprosessen og kjøre spørreundersøkelser, hvor du ber om tilbakemelding fra kundene, er en fin måte å involvere å glede de på.

Vær synlig og vær aktiv på sosiale medier. På sosiale medier har kunden dine mulighet til å stille spørsmål, kommentere, og dele. Her må man utnytte muligheten til å skape et forhold med kundene ved å svare og dele innlegg hvor man blir tagget i og  vise hvor mye man setter pris på følgerne, noe som vil glede de og få de til å setet pris på deg som en bedrift.

-Andrea S. Isaksen

Kilde:
https://www.hubspot.com/inbound-marketing

https://www.inboundgroup.com/no/inbound-marketing#hva_er_inbound_marketing_1

https://markant.no/inbound-marketing/?

Published inTanker og meninger

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *