Skip to content

Growth Hacking

Last updated on May 25, 2020

Historie

Sean Ellis | Sean Ellis, who coined the term growth hacking,… | Flickr
Kilde: flickr

Begrepet «growth hacking» ble introdusert av Sean Ellis, grunnlegger og administrerende direktør for GrowthHackers. Begrepet dukket opp i 2010, da han var markedssjef i PayPal. Han prøvde å komme med en ny stillingsbeskrivelse – en etterfølger for seg selv. Mens han søkte etter sin erstatning, gikk han igjennom hundrevis av applikasjoner, men alle sammen beskrev en jobb for markedsførere. Men rene markedsførere kunne ikke gjøre denne jobben. Han trengte noen med kunnskap om litt av alt; programmering, data, produkt, markedsføring, og i tillegg ha et tankesett som fullt fokuserte på bærekraftig vekst. Så han endret på søknadsbeskrivelsen å lette etter hans egne ord etter “en person som har det sannen ord er vekst» (Growth with Ward).

Siden den gang har growth hacking tatt fyr, og flere bruker tittelen veksthacker eller vekstmarkedsørere om seg selv.

Hva er egentlig Growth Hacking?

«Growht hacking» eller veksthakking oversatt på norsk, er et paraplybegrep for strategier som kun fokuserer på vekst. Det blir som regel brukt i tidlig fase i oppstartsbedrifter hvor en trenger massiv vekst på kort tid, samt på små budsjetter. En veksthakker er en person som bruker kreative og rimelige strategier for å hjelpe bedrifter med å skaffe så mange brukere og kunder som mulig, ved å bruke minst mulig penger. Veksthakker er til syvende å sist datadrevet markedsføring som baserer seg på hyppig eksperimenterering av kampanjer og markedsstrategier.

Ferdigheter til en veksthacker

En viktig del av jobben om en veksthakker er å jobbe raskt, og du må derfor være så uavhengig som mulig (Growth with Ward) Det vil dermed være viktig for en veksthacker å kunne programmere, håndtere data og design. Det betyr tvert imot at man må være ekspert på alt, men man må kunne forstå det grunnleggende for å kunne utføre den største delen selv.

Kilde: Youtube

Her er en video som forklarer litt dypere hva en veksthakker er (basert på boken Growth Hacker Marketing av Ryan Holiday):

Hvem bruker Growth Hacking?

Mange snakker om startups når det kommer til Growth Hacking. Det er forståelig da det er i en oppstartfase det trengs som mest en massiv vekst på kortest mulig tid. Men om man skal se bort i fra oppstartsbedriftene, og se på hvilke bedrifter som har lykkes ved å bruke og fortsatt bruker growth hacking, kan vi liste opp alle de største tech-selskapene i verden.

Google, Facebook, Spotify, Amazone er alle bedrifter som aktiv bruker Growth Hacking. De kjennetegnes alle ved at de kontinuerlig ser fremover i tid og er med på å skape utvikling. De tester, prøver og feiler, noe vi i Norge har mye å lære av. For å overleve som bedrift i dag er man avhengig av å være fremoverlent, innovativ og være endringsvillig.

Så over til hvem som bruker Growth Hackere? Mitt svar er; Alle som driver datadrevet markedsføring, basert på hyppig eksperimenter, tester, samler og analyserer data, basert på kundenes digitale adferd, tar i bruk Growth Hacking, som vil si både store og små bedrifter med vekst i fokus.

-Andrea S.Isaksen

Kilde:
“Sean Ellis talks about the 3 stages of Growth Hacking Success” https://www.youtube.com/watch?v=i0nxESR9sFs

“Growth Hacking: Hva er det og hvordan kan Growth Marketing hjelpe deg?”
https://growwithward.com/what-is-growth-hacking/#what-is-growth-hacking

“Hva er: Growth Hacking”
https://optinmonster.com/glossary/growth-hacking/

“Sean Ellis, Wikipedia”
https://en.wikipedia.org/wiki/Sean_Ellis_(entrepreneur)

Published inDigital markedsføringSkoleoppgave

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *