Skip to content

Hvorfor blogg?

I løpet av første modul med Arne Krokan, har vi blitt utfordret til å starte en blogg. Bloggen har vi måttet oppdatert jevnlig med ulike temaer, uke for uke. I dette innlegget skal jeg skrive litt om hvordan og hvorfor jeg blogger, hvordan jeg finner informasjon om det jeg blogger om, og hvordan jeg bruker digitale tjenester til å dele interessant stoff med mine følere.

Rosabloggere, ett skritt foran oss

Som jeg skrev innledningsvis startet jeg å blogge fordi det var en del av kurset. I starten må jeg ærlig innrømme at jeg syntes det hele virket «useriøst» og bort kastet med tid, når jeg jeg så at dette var noe vi måtte holde på med over hele semestret. Det er ikke så veldig rart at jeg tenkte slik, da jeg og sikkert du som leser assosierer blogg med, rosabloggere.

Blogging var liksom det siste jeg så for meg at jeg kom til (tvunget) å gjøre under en bachelor. Men nå som det har gått noen uker, begynner jeg å forstå hvorfor Kar Philip, Arne Krokan og Anders Mamen, tre ekstremt smarte og reflekterte professorer/lærere «gidder» og bruker energien sin på å mase om blogg. Det er nemlig slik at blogging ikke bare er for rosabloggere. Ikke det at det er noe feil med det, for bloggere har virkelig skjønt det og er allerede et steg foran mange av oss.

Meg som blogget for 5 år siden

Selv om det ser enkelt, lett og overfladisk ut, er det langt i fra sannheten. Du må være teknisk av deg, skjønne hvordan du skal nå publikum og rett og slett lære hvordan du bygger ditt eget merkevare. Om det var så lett som alle skal ha det til, hvorfor er det ikke flere som blogger og tjener millioner i året på det? Svaret er gange enkelt, det er vanskeligere enn man tror, og det krever en enorm innsats.

I boken «Digital studieteknikk» av Marianne Hagelia, skriver hun blant annet om bruk av blogg i læringsarbeidet og hvordan tankeskriving kan brukes som et verktøy for å lære og reflektere. Etter å ha blogget en liten stund selv, ser jeg allerede hvordan bloggen har hjulpet meg med å forstå fagstoffet vi lærer om bedre. Tekstene vi skriver er relatert til temaer vi går igjennom i timen. Så når vi skal sette oss ned å skrive blogginnlegg, må vi først og fremst ta i bruk det vi lærer i undervisningen, men også koble oss til nett for å lære og forstå tematikken grundigere. Ved å søke rundt på nett og andre fagblogger oppdager man plutselig at det er mye man ikke har fått med seg. I tillegg hjelper det meg til å forstå stoffet bedre, se nye sammenhenger og gjør det lettere for meg å tenke og reflektere selv rundt stoffet, når jeg etter på skal skrive om det jeg leser.

Tips fra meg til deg!

Det å surfe rundt på internett for å innhente informasjon er ikke noe nytt for meg, og mest sannsynligvis ikke for deg heller. Likevel tenkte jeg å gi deg noen triks for å gjøre søkeprosessen din rasker og enklere, uten å måtte scrolle igjennom hele google.

  1. Command F
    La oss si at du søker etter mer informasjon om X. Du søker på google etter det du leter etter, og finner en artikkel eller en nettside hvor du kan finne mer informasjon om X. I stede for å lese deg igjennom hele teksten, for å finne ut av det du trenger om X, kan du trykke på command knappen på tastaturet og «f» samtidig. Da vil du få et søk i høyere hjørnet av skjermen. Skriv inn orde X eller en setning med det du leter etter, og vips vil du komme rett til alle steder hvor teksten nevner X eller setningen du har skrevet inn. Dette vil gjøre søkeprosessen din mye raskere.
  2. Hashtags
    «Hashtags» eller «#» er ofte brukt på sosiale medier (SoMe). Mange bruker hashtags for å enklere bli funnet av målgruppen sin, men det kan også bli brukt for å finne informasjon på fagligbasis også. Hashtags er altså en enkel måte å finne frem til relevant informasjon og er også med på å gjøre søkeprosessen din enklere.
  3. Planlegg søket ditt
    Før du starte med å søke rundt på titalls ulike sider, for desperat å finne det du leter etter, lag en plan. Det første du burde ha klart for deg er hva det er du er ute etter. For deretter må du tenke på hvilke søkeord du skal bruke. Hvilke synonymer, engelsk ord eller presisering kan du bruke? Lag et egent dokument på forhånd og skriv alt ned i et planleggingsnotat.
  4. Hvilket kanaler kan hjelpe deg?
    I planleggingsnotatet burde du også ha med om hvilke ulike steder du vil finne informasjon. Er det video, artikler, bilder, aviser eller forskningsartikler? Gjør deg en tanke på hva hvilken type informasjon som kan passe til den teksten du skal skrive, så vil du spare masse tid. OBS! Alltid vær oppmerksom på hvor du henter kildene dine fra og tenk hele tiden om kildene du bruker er til å stole på!
Kilde: goodfellow

Deling på sosiale medier

Før jeg startet på kurset, brukte jeg mest Instagram og Facebook til å dele opplevelser og hendelser. Det ble med andre ord aldri delt noe annet en feriebilder og kanskje minimale tekster om diverse ting. Etter at jeg begynt å ta i bruk både blogg og Linkedin har en helt ny verden åpnet seg. På Linkedin kan man dele artikler, nyheter om ting som skjer i livet og andres innlegg uten at det ødelegger «feeden» eller gjøre det uinteressant for følerne dine. Linkedin er en plass hvor man viser hvem man er på en helt annen måte enn andre sosiale plattformer. Her handler det mer om hva man kan og er interessert i, og en fin plattform for både jobbsøking og knytte nettverk man kan få bruk for i fremtiden. Det samme med blogg, bare minus det store nettverket. Det er to plasser man får utrykt seg og på en helt annen måte, hvor en selv og ingen andre er med på å «påvirke» om det du gjør er «godkjent» eller ikke, slik som det ofte føles på for eksempel Instagram.

Digitale tjenester og samarbeid

Vi har blitt oppfordret til å skrive notater fra forelesninger i grupper, i Google Docs. Det er en fin mulighet til å trene på å samarbeide og nyttig i forhold til at man plukker opp ulik informasjon som kan være til hjelp for andre. Tidligere i jobbsammenheng har jeg brukt mye Slack, som er en fin måte å kommunisere med hver enkel medarbeider, samt å lage ulike grupper når det trengs i forhold til prosjekter. Det finnes mange ulike tjenester man kan bruke for samarbeid, der noen funker bedre for andre og i ulike sammenhenger.

Kilder:
https://ndla.no/nb/subjects/subject:19/topic:1:195877/topic:1:6738/resource:1:191802

Published inTanker og meninger

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *